Wednesday, December 23, 2009

ACAB

ACAB, kumpulan muzik underground masa gua form 1-3 dulu yang member-member gua puja. masa ni gua pun boleh terikut sekali lagak member-member gua. Tapi nasib baik gua tak puja. ACAB ni banyak maksud dia. yang gua ingat ada dua, member gua pernah sebut, All Cops Are Bastard dan Aku Cinta Aku Benci. Maksud pertama memang jelas dan nyata membenci mata-mata, maksud kedua pula terserlah kejiwangan dan kebapokkan serta pondan jika dijiwai secara tersirat.

Dalam post ni gua nak cerita pasal diri gua yang ada sangkut paut dengan maksud pertama. Kejadian ni berlaku baru je beberapa minit yang lalu. Masa 4.30 petang hari ini, 23 Disember 2009. Gua ikut ayah gua ambil kereta volvo 940 baru abis bayar hari ini di Johor Bahru. Lepas tu gua dengan adik gua balik la naik kereta volvo 940 nih, lalu lebuhraya dari Skudai dan terus menghala ke kampung halaman gua, Rengit. Untuk sampai ke Rengit, gua kena keluar lebuhraya di plaza tol Simpang Renggam. Keluar je dari lebuhraya, macam biasa, gua bayar tol dan gua menuju ke jalan Benut untuk sampai ke Rengit.

5 minit gua berlalu, Datuk Bandar tahan gua, dia tunjuk isyarat seperti kad dari jauh, gua berhenti sambil dengan gaya terkacak gua bagi Datuk Bandar mahukan, tak bagi kang dia mengamuk, risau gua tengok dia mengamuk nanti. babi.

dia tengok kad gua, toleh depan dan belakang, lepas tu tanya gua, "P awak kenapa tak tampal?"
Datuk Bandar suruh gua berhenti dekat tepi jalan. Gua berhenti sambil memikirkan ayat-ayat yang sesuai supaya tidak mendapat 'certificate' daripada Datuk Bandar. Bila gua dah cakap macam-macam alasan yang munasabah, Datuk Bandar tetap tidak menerima kritikan gua, lagikan dia dengan egonya yang setinggi gunung kayangan.

Lantas gua menelefon ayah gua yang masih berada di Johor Bahru kerana dia ada urusan lain, ayahku menaiki Fiat Punto Selecta dan kereta inilah yang kami naiki ketika hendak menuju ke Johor Bahru pagi tadi. Datuk Bandar masih berdegil dengan sikapnya yang tidak mesra rakyat, inikan pula ingin berbicara bersama Ayah gua yang kukuh dengan alasan, "kereta baru ambil dari kedai kereta, saya masih di kedai kereta lagi ni". Difahamkan oleh kerana tidak mahu bersembang cara bersama Ayah gua, lantas gua on loudspeaker kepada Datuk Bandar, dengan jawapan yang sinis, Datuk Bandar berbicara dan tetap mencebikkan mukanya yang buat-buat garang kepada gua.

Dengan hati yang tidak rela, gua menandatangi perjanjian untuk menerima "pengiktirafan" yang gua anggap sial. Memang gua mengaku, itu kesalahan gua, tetapi, gua melalui lebuhraya, tidak sempat gua nak berhenti membeli pelekat "P" di RnR. Lagipun perjalanan tu sekejap sahaja. Sebelum meletakkan telefon Ayah gua sempat berkata, "sudahlah bang (gua) , kalau tak boleh budi bicara takpalah, Ayah pun menyampah dengan polis tu" padahal gua tak off loudspeaker sambil didengari dengan sepasang telinga Datuk Bandar tersebut. Dalam hati gua, mampus lah dia nak dengar ke taknak, dah memang babi sangat takleh berbincang.

Babi. Gua tak rela disaman. Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi Babi .

*kali ni gua copy sekali, gua paste 30 kali. Tak termasuk babi yang pernah wujud di karangan di atasnya.

semangat ACAB maksud pertama terngiang-ngiang di telinga gua seperti di zaman kegemilangannya beberapa tahun dahulu.

No comments:

Post a Comment